Vikingskipene samles i Hafrsfjord!

Rikssamlingsjubileet 2022 – en storslått 1150 års-markering av slaget i Hafrsfjord (872) – Harald Hårfagres start på samlingen av Norge til ett rike.

«Haraldskvadet», trolig diktet kort tid etter slaget, gir interessante fakta om hendelsen og en nøyaktig stedsangivelse. Haralds kongsgård på Avaldsnes mellom Karmøy og Haugesund, var et maktsentrum lenge før vikingtiden. Den som hadde makten her, ved starten av skipsleia Nordvegen, kontrollerte handelstrafikken mot nord og vest i det som trolig var Norges aller første “bomstasjon”. Avaldsnes og Utstein var sentrale kongsgårder i Harald Hårfagres kongerike. Nordvegen bredte seg fra Rogaland og Sørvest-landet og ble etter hvert til Norge.

Ferjekø i Sømmevågen

Folkefeiringen vil foregå i tidsrommet 09.-13. juni 2022. Prosjektleder for «Riksamlingsjubileet 2022 er Trond Ole Paulsen. Jubileet er et samarbeid mellom Haugesund, Karmøy, Sola, Stavanger og Rogaland fylkeskommune. Et arrangement som ikke bare omfatter Møllebukta, Ytraberget og Sømmevågen.

Hafrsfjordkaupangen

Vikingskip på fjorden

Det hele starter i nord-fylket, nærmere bestemt i Haugesund.  9. juni vil 8–12 vikingskip samles i indre havn i Haugesund. I en årrekke har Vestlandets største vikingfestival blitt arrangert på vikinggarden på Avaldsnes. I år er festivalen en integrert del av Rikssamlingsjubileet Hafrsfjord-Nordvegen. Etter markeringene i nordfylket, seiler konvoien over Boknafjorden. Men først en tur innom Utstein, hvor flåten gjør en stopp og er med på å «spisse» stedets eget arrangement på ettermiddagen og kvelden den 15. juni.

Mens de store skipene seiler for egne «seil», vil de mindre farkostene bli fraktet på tilhengere.  Skipene er kopier og etterligninger av «ekte» vikingskip. De største er replika av Gokstadskipet som er Norges største og best bevarte vikingskip. Originalen står i dag utstilt på Vikingskipshuset på Bygdøy i Oslo. Som en kuriositet og parentes om størrelsen og høyden på de største skipene, må mastene demonteres for å komme under Hafrsfjordbrua, for så å bli satt opp igjen etter passering.

Folksomt i Sømmevågen

Etter Boknafjordseilasen, fortsetter skipene inn i Hafrsfjord. Den største bursdagsfeiringen i vår region skjer lørdag 18. og søndag 19. juni. Skipene vil ligge i Møllebukta og Sømmevågen hvor publikum vil få anledning til på komme om bord. Besøkende må benytte hele dagen på de aktuelle stedene for å få med seg alt. Det blir guidete turer på sjøen. Ikke med vikingskip – til det er det ikke nok plass. Men det settes opp Rødne-båter som er små nok for å passere det grunne farvannet under Hafrsfjordbrua. Disse vil gå i skytteltrafikk mellom Møllebukta, Ytreberget og Sømmevågen. Folk skal få med seg hele fortellingen om slaget i Hafrsfjord gjennom opplevelser de vil huske helt til neste Hafrsfjordjubileum.

Skytteltrafikk til Ytraberget

I Møllebukta vil den årlige vikingfestivalen «Hafrsfjordkaupangen» være en del av kulissene for å anskueliggjøre dagliglivet på Harald Hårfagres tid. Den byr også på aktiviteter og opplevelser for hele familien med bueskyting, sverdkamp, marked og mange overraskelser. Utenom Hafrsfjordkaupangen og besøk om bord i «ekte» vikingskip, kan publikum spise lunsj på forsvarets naust som for anledningen er omskapt til et langhus – «Etaståva Skaldekvad».

Ytraberget på Våganes er et av stedene som sterkest knyttes opp mot hendelser, myter og sagn fra slaget. Stedet fylles opp med aktiviteter. Her vandrer publikum fra opplevelse til opplevelse med 15 minutters forestillinger på hvert sted. Publikum vil møte erfarne skuespillere i roller som Harald, Gyda og andre fra sagaen i et tablå basert på spelet «Hårfagre». Torfinn Nag har regien. «Valen vokalensemble» fremfører utdrag fra Haraldskvadet på vikingenes eget språk. Ensemblet «Klang av oldtid» urfremfører nyskrevet verk av stavanger-komponisten Øyvind Mæland dypt inne i skogene på Ytraberget. Dansere fra den profesjonelle dansegruppa «Kompani Haugesund» fremfører en nylaget forestilling med vikingtiden og rikssamlingen som utgangspunkt. Marinarkeologer fra Stavanger Maritime Museum vil fortelle om undersøkelser i sjø og vann, og kanskje forklare hvorfor arkeologene fortsatt ikke har funnet håndfaste «bevis» fra slaget.

Kanskje var det slik de møttes?

I Sømmevågen ved flymuseet blir det stasjoner med «fysisk» formidling av historien. Båtbyggere fra Engøyholmen kystkultursenter viser håndverks- teknikker, bl.a. klinkbygging som ble brukt for å lage skip i vikingtiden. Teknikken ble nylig oppført på Unescos verdensarvliste for immateriell kulturarv. Båtbyggerne skal bygge en færing inspirert av Gokstadfæringen som ble funnet oppi Gokstadskipet og er 6,5 m lang. Kopien som lages vil etter festivalen legges ut for salg. Publikum blir invitert med på kløyving av tømmerstokker og klinking av jernnagler. Det er også mulig å komme om bord i vikingskip og høre historien om nettopp dette vikingskipet. Rødne-båtene som går i skytteltrafikk mellom de tre stedene, har med guider fra Guidecompaniet og Arkeologisk museum som underveis forteller om slaget.

Vinnerteksten som ble hugget inn på steinen

Fra Utstein Kloster

Hafrsfjordkaupangen